Razpaljotka

Nemško besedo »Funken« oz. »Funkenfeuer« se v slovenščino prevaja kot »iskrice«, v bistvu pa lahko pomeni  tudi praznik kresovanja. Ta običaj je na zahodu Avstrije in v Švici zelo zakoreninjen, praznujejo pa ga vsako leto v nedeljo po pepelnični sredi (»Aschermittwoch«), ki je bila letos 6. marca. Ker pa je bilo tisti vikend napovedano slabo vreme, so zaradi varnostnih razlogov prestavili kresovanje na vikend kasneje, 16.3. Zakaj v soboto, če bi moralo biti »funkanje« v nedeljo? Zato, ker zraven obvezno spada tudi konkreten žur ob ognju in bi bila s tega vidika nedelja nekoliko neugodna.

Kres predstavlja konkretna skladovnica drv in odpadnega materiala, kot so npr. odslužene božične smrečice, in lahko meri tudi do 30 metrov v višino! Kresove se pogosto tudi straži, da jih kak nepridiprav ne bi predčasno zakuril (kar se je letos v Schoppernau tudi zgodilo). Na vrhu kresa navadno stoji lutka čarovnice, ki je napolnjena s smodnikom. Kres se zakuri in če pride do eksplozije čarovnice na vrhu, bo to pomenilo srečo in konec zime, če pa čarovnice ne raznese, bo to prineslo nesrečo. Prav tako velja za katastrofo, če se kres slučajno prevrne.

Letošnje »funkanje« bi bilo tako čisto običajno, če se v Vorarlbergu ne bi odločili, da bodo postavili najvišji kres na svetu. V Gaißau (Vorarlberg) so že leta 2000 podrli rekord z 41-metrskim kresom, ki ga je potem prerasel norveški v Ålesundu. Premišljena konstrukcija se je gradila kar nekaj dni, bilo je potrebno pridobiti dovoljenje oblasti, da se taka pošast sploh lahko zakuri, pripravi stojnice s hrano in pijačo, ter se z malo sreče počaka na primerno vreme.

Z Leicinim inštrumentom so na dan prireditve izmerili točno višino, ki je pokazala, da je kres visok točno 60,64 m. Mislim, da mi ni treba poudarjati, da je to ogromno. Smo pa že ob popoldanskem ogledu dvigovali obrvi, kako blizu lustenauerske industrijske cone bo gorela ta gigantska bakla.

Zvečer sva se, Grega s kolesom, jaz s skirojem, odpravila na prizorišče, kjer je sprva izgledalo, da je pač pričakovana gneča, ko pa sem se skušala prebiti do prve stojnice s pijačo, sem ugotovila, da sem na nemogoči misiji. Stisnjena kot sardela v konzervi sem lahko samo nemočno čakala, da me gost oblak premnogih ljudi nekje izpljune. In me je, daleč od stojnice s pijačo, zato sem se strmala in odločila, da nam pivo priskrbim kar na bližnji bencinski črpalki. Na poti nazaj na prizorišče sem iz precejšnje daljave vendarle videla, da so kres prižgali, snov se je bliskovito vnela, dosegla čarovnico in glasen »buuuuum« so pospremili navdušeni kriki množice: kresovanje se je začelo.

Toplota ognja je segala vse do nas, ki smo bili varno pospravljeni na pločniku ob cesti kakih 200-250 metrov stran, ob čemer si težko predstavljam kako zelo toplo je moralo biti ljudem takoj za varnostno ograjo.

Pri fotografiji ni bil uporabljen flash. 🙂 (Foto: Matthias Frank)

Ko je kres nekaj časa prav veselo gorel, je postalo jasno, da tisto kar notri gori, zaradi termike mešanja toplega in hladnega zaraka, leti naokrog – in to daleč naokrog – kot za stavo. V bistvu so goreče saje in delci leteli tako daleč, da so pokrili precejšnji del industrijske cone in organiziranega parkirišča za avtomobile, in gasilci so imeli nekaj dela, da so z vodnimi topovi obvarovali in hladili objekte. Medtem so se deli kresa zlomili in prevrnili, jaz pa sem bila vse bolj zadovoljna, da žulim pivo v varni razdalji ob debatiranju v slovenski družbi.

Medtem, ko sem razmišljala, da se mi omenjeni novi rekord zdi nekoliko nor, avstrijcem pa verjetno ne, sem se na »skirci« z eno nogo znova odrivala in vračala proti stanovanju nekaj kilometrov stran že okrog desetih zvečer, saj me je zgodaj zjutraj čakala nova smuka na schröckenskem pomladanskem snegu. Za konec pa še rek : »Če bo na »funkensko« nedeljo na nebu veliko zvezd, bodo v tem letu češnje bogato obrodile.«